És un d’aquells
restaurants de muntanya que el propietari vol que sàpigues que és de muntanya
com si no sabessis que ets a la muntanya malgrat que de fet ets fins i tot a l’alta
muntanya pirinenca, però el propietari posa un nom tradicional i casolà al restaurant,
suposo que tradicionalment i casolanament muntanyenc, d’aquells restaurants entranyables
que comencen amb Can, i que quan veig que comencen amb Can, la cosa aquesta tan
propera, tan entranyable com suada, tan inimaginativa, tan estulta, tan de mal
gust per al ramat, ja em poso a tremolar, tot és tan entranyable que em remou
les entranyes i, posats a posar-me, em poso la mà a la cartera.
El propietari que m’espanta
ja abans d’entrar al restaurant, m’espanta amb el cartell de ferro forjat a la
façana de pedra de la masia que ara fa de restaurant, la masia de tota la vida ara
restaurada però el restaurant no pas de tota la vida. El restaurant és nou de
trinca i la muntanya ha estat allà tota la vida, és veritat, però ara també hi
és exactament tal com ho ha estat abans, o sigui hi és com sempre, com tota la
vida, però tant se val, com que la muntanya hi ha estat sempre el propietari es
veu que la considera tot un clàssic, una relíquia avui dia, una cosa típica com
vol ser-ho el mateix restaurant, nou i, a més, típicament nou, com també és nou
que a mi, que és el meu primer cop, el propietari em prengui per imbècil ja
abans i tot d’entrar-hi malgrat que no em coneix, cosa que no li impedeix no preguntar-se
si cal que em digui que sóc a la muntanya o no, perquè com que no em coneix
tampoc no pot saber si visc a la muntanya o no, però ell suposo que per si de
cas me n’informa amb el nom del restaurant, Can tal a la façana de la masia modernament
restaurada, perquè es vegi que és una masia però no ho sembli massa, suposo, perquè
som al segle XXI i això de la cosa rústica es porta però no es porta. Total, un
embolic de cal Déu o més aviat Can Déu, tal com suposo que a ell li agradaria
anomenar l’embolic que es fa, en el cas, naturalment, que sabés que es fa un
embolic, cosa que em porta a pensar en aquella frase de l’escriptor nord-americà,
que deia que el problema del món és que els estúpids no dubten i els intel·ligents
dubten. En fi. El propietari em fa saber que sóc a la muntanya, un lloc
primitiu però d’un exotisme irresistible, es veu, per passar-hi el cap de
setmana i les vacances la gent de ciutat, de manera que penso en aquest
restaurant deuen venir turistes, gent de ciutat, gent es veu que imbècil de
ciutat a qui han de recordar que són a la muntanya amb aquells noms Can d’això Can
d’allò altre, que a mi sempre em fa pujar la mosca al nas, fins i tot abans i
tot que l’olor de carn a la brasa quan hi entro, desconfiat, mirant a dreta i
esquerra, i la mà, sobretot la mà a la cartera, no sé per què perquè ja hi he
entrat i ja he vist el preu de la broma a fora, però jo encara amb la mà a la
cartera, com si ja no hi hagués marxa
enrere i no m’haguessin de desplomar igualment a l’hora del trinco-trinco.
Però mireu, m’assec i he
de reconèixer que la cosa aparentment funciona, el menjar és com cal i el preu
em sembla correcte pel menjar que em serveixen, però el problema, almenys el
meu problema perquè el meu acompanyant menja la mar de gust i ben fet que fa, és
que jo no menjo a gust perquè observo la gent que m’envolta i mengen com el que
són, com mamífers carnívors, devoren la carn en aquell lloc tan refinadament rústic
i penso no sé on sóc, et juro que no sé on sóc, Ricard, penso, només penso, no
comento res perquè no vull amargar el dinar al meu company, que devora davant
meu la carn com els mamífers que m’envolten. Amb la carn davant, perquè jo
també sóc un mamífer carnívor, tinc el cap a una altra banda, al meu voltant, i
m’inquieta molt saber exactament on sóc, en una masia rústica o en un pastiche postmodern de local, un local
intolerable per a la meva naturalesa, indigerible per al meu intel·lecte
complicat, suposo, aquelles pedres irregulars, massa perfectament irregulars
perquè m’ho recorda la perfecta i regular il·luminació moderna que les enfoca
per tal que els comensals vegem que les pedres de les parets de la masia són
irregulars.
Però això no és tot. El
pitjor de tot no es això. El més terrible no és la meva inquietud per l’espai contradictori
que m’envolta, on sóc, del qual formo part i és com si me’l volgués treure de
sobre simplement perquè no l’entenc i quan no entenc una cosa que vull entendre
no estic per res més que per aquella cosa, ja puc tenir un filet amb patates al
plat o una senyora esplèndida en pilotes davant, que no estic per res més que
per allò que em fa ballar el cap, sóc així, o el meu cap és així, tant se val,
ara, perquè de fet no sé res, ni tan sols què significa ser. No, per a mi el pitjor de tot plegat no és aquesta angoixa que
sento per l’espai que no em quadra i que em fa anar les neurones de bòlit, sinó
l’amabilitat de la cambrera. M’adono que sóc al·lèrgic a l’amabilitat de la
cambrera xerraire i molt simpàtica que ens serveix i que ja he deduït que és la
dona del propietari amable que ens ha saludat amablement en entrar al
restaurant. La cambrera és amable, molt amable, i a mi la gent amable no m’agrada
perquè la gent no és amable i quan percebo que una persona és realment amable m’adono immediatament, a
l’acte, que a més d’amable també és imbècil i per això és amable, és a dir és
amable perquè és imbècil, perquè no s’adona que viu en aquest món
antipàticament hostil. Aquest no és el cas de la cambrera amable del
restaurant: ella no és una cambrera realment
amable. La cambrera que ens serveix al restaurant casolà entranyablement
rústic no és realment amable però és molt
amable, i no tenint-ne prou amb ser molt amable, resulta que és excessivament
amable mentre observo la seva actuació quan se m’adreça i no sé com
correspondre-la amb tanta amabilitat aclaparadora, i penso fes com ella, fes
com ella i segur que la cosa funciona, i aleshores dibuixo un somriure
papanates i faig que sí amb el cap, ja ni l’escolto perquè m’escalfa el cap amb
tanta amabilitat, de fet ha aconseguit escalfar-me el cap al cap de no res amb
la seva xerrameca amable, tan aviat com m’he adonat que era excessivament amable.
I res, me la trec de sobre
amablement, a la paparra amable, jo assentint amb el cap i somrient, sense dir
res amable, jo, només sent amable amb el cap i somrient, i em menjo la carn com
puc, mirant de no pensar en res més que en la carn, m’imagino la vedella
pasturant pel camp tranquil·lament sense haver de suportar la gent amable,
després a l’escorxador i després veig la bèstia en forma de filet al meu plat.
Em concentro en això per no haver de pensar en el nom del restaurant, Can
Collonada, per exemple, ni en la rusticitat adulterada, ni sobretot, sobretot,
en l’amabilitat carregosa que vol ser entranyable i casolana i vés a saber si també
rústica de la cambrera i el seu somriure esgotador, tant per a ella com per a
mi. Fem les postres, el cafè, paguem i ens en anem i veig que el meu company
està molt satisfet del restaurant i del que ha menjat i jo no sé què dir-li i
finalment li dic no m’ha agradat el restaurant, no m‘ha agradat aquest dinar, em
sap greu però no m’ha agradat i m’ho he passat malament, i ell se n’estranya, i
li dic improvisant: m’ha semblat tot massa perfecte, massa perfecte, noi. I em
sembla que la resposta que li dono és bona perquè m’adono mentre la dic que resulta
irònica, i ell somriu i no em cal donar més explicacions, no fos cas que, si
les hi donés, es comencés a preocupar seriosament per mi, que per això és un
bon amic. En fi. I així, tota la vida. La meva vida.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada