Aquella tarda estava assegut
al sofà amb la mà als genitals i no me n’adonava, la mà per dins els calçotets,
vulgarment, remenant-me la cigala, marejant-la amb tres dits o potser quatre, fent
giravoltar tranquil·lament l’eina però sense parar de bellugar-la, amb cap
altra intenció que distreure’m sense ni adonar-me que em distreia així. Matava
el temps, i ho feia com tantes tardes i sovint tants matins que tinc la mà als
genitals i no me n’adono, l’avorriment total i la mà allà, cap plaer ni
intenció conscient d’aconseguir-lo, simplement els dits de la mà marejant distretament
la cigala com agulles de rellotge, donant voltes a la cigala cap a la dreta, també
cap a l’esquerra retardant el rellotge mentre veig els tertulians de la tele.
Els tertulians xerraven i
reien i assentien i negaven amb el cap i assenyalaven amb el bolígraf i es
posaven i treien contínuament les ulleres amb l’expressió greu, de vegades un
somriure entre còmplice i condescendent pel company xerraire de torn, un
somriure de comprensió aguda del que s’està dient i del que representa que no
es diu però que es veu que es diu amb el que s’està dient, oh, que subtils que
som, oh, que intel·lectuals que som, he he, oh, sí, molt eloqüent, molt fi, molt
fi, ah, tu ja m’entens, eh!, oh (com et menyspreo), que admirable, que agut que
ets (m’importa un rave el que dius perquè m’importes un rave tu i del que
parlem), oh, que bons que som! En fi, la quotidiana palla col·lectiva dels
mitjans, amb l’espectacle del bolígraf del tertulià que assenyala no se sap
què, i les ulleres, sobretot les ulleres i de vegades una barnilla de les
ulleres a la comissura dels llavis, això que no falti, i jo no entenia el que
deien perquè fa temps que vaig entendre que no cal entendre el que diuen els
tertulians d’aquest país o com se n’hagi de dir d’aquesta tifa bananera, perquè
a ells tampoc no els interessa el que diuen sinó com ho diuen, convençuts de la
seva saviesa en el com ho diuen. Confusió, cap art, cap estil, cap elevació,
però ells cofois en el com ho diuen, la seva saviesa contrastada en la
insistència de ser reclamats any rere any a les tertúlies, matí tarda i nit, anys
i panys, no els interessa el que ells mateixos diuen fins al punt que no es
pregunten si estan d’acord o no amb el que diuen perquè ni es pregunten si
saben el que diuen, cosa comprensible quan resulta que parlen de tot perquè se’ls
pregunta sobre tot i, doncs, se suposa que saben de tot, i preguntar-s’ho
suposaria tenir un mínim d’humilitat i un esgotament inhumà en la recerca de la
resposta i, al capdavall, quina importància tindria?, quan la cosa va bé no cal
qüestionar-la perquè encara l’espifiaríem, si ens reclamen als mitjans, matí
tarda i nit, anys i panys, per alguna cosa deu ser, per alguna cosa deu ser...
Bé, doncs deia que estava
jo mirant-me’ls, i me’ls mirava sense escoltar-los, el volum de la tele abaixat
del tot, només atent als gestos dels tertulians, ho faig sovint, malaltís, una
hora llarga atent als seus gestos, les seves cares de cartró, buides, estultes,
sense ànima, homes que estarien destruïts si no fos perquè no han estat mai
construïts, mai han estat homes i l’espectador mitjà els veus grans homes
perquè surten a la tele, les seves corbates i bolígrafs que assenyalen i ulleres
i somriures falsos de titella mediocre engreïda, quan ara m’adono que, sense
adonar-me’n, vaig aturar la mà i vaig deixar-me la cigala en pau d’una vegada i
vaig pensar en allò que em va dir l'amic l’altre dia quan li vaig representar
els gestos dels tertulians, amb la corbata i les ulleres i el bolígraf i tal, i l'amic em va dir que no, radicalment que no, que m’equivocava, i jo vaig quedar
agradablement parat de saber que m’equivocava, em va dir amb la contundència
del convenciment aquests no són els que tallen avui dia el bacallà, aquests són uns xitxarel·los, perquè els de dalt de tot,
els de les altes esferes avui dia no porten corbata, i jo vaig
pensar sí, sí, és clar, tens raó, però compte amb menysprear aquests
xitxarel·los de la tele, de la ràdio i de tot arreu, vaig pensar per no portar-li
la contrària perquè no era el millor moment per portar la contrària a l'amic
quan calia portar-li la contrària, perquè és un home de caràcter, molt sensible
i vehement amb el que pensa i cal triar el moment de portar-li la contrària
encara que, com es veu, ell no tria el moment per portar-me la contraria a mi,
perquè d’alguna manera deu considerar que amb mi i amb qui sigui sempre és bon
moment per portar la contrària, i a mi me la porta i punt quan li sembla i em
sembla molt bé, però jo no li vull portar la contrària en determinats moments
perquè no vull alterar els ànims inútilment, però vaig pensar compte perquè tenint
raó t’equivoques, amic, t’equivoques amb la teva encertada observació perquè hi
ha una altra òptica igual de vàlida que no pots desqualificar amb la teva, vet-ho
aquí. La cosa s’ha de contextualitzar. Alguns assumptes, i aquest és el cas,
tenen una lògica diferent en funció de si se'ls analitza estàticament o dinàmica, i una
cosa és que sigui veritat que els del cim no porten corbata ni llepen la
barnilla de les ulleres ni assenyalen amb el bolígraf, i l’altra que siguin els
seus bufons de la corbata i llepadors de la barnilla de les ulleres i
assenyaladors amb el bolígraf els qui creen opinió pública i, anant
al gra, els qui neutralitzen les hipotètiques revolucions populars, perquè són
ells al capdavall els caps visibles, allò que veu el poble a través dels
mitjans i aquells que el populatxo interpreta com el poder real i que, per tant, a
la praxi resulta que en tenen, xitxarel·los i tot com són o, precisament,
perquè són xitxarel·los. No és, doncs, el que fet i fet compta perquè els
peixos grossos de veritat puguin continuar exercint de peixos grossos? No és el
poble l’autèntic peix gros potencial que cal tenir adormit perquè un altre peix
gros, aquell que, efectivament, no porta corbata i el poble no veu, pugui continuar
exercint com a peix gros? No és, per
sobre de tot, l’estupidesa el que domina el món? No subestimis la força del
xitxarel·lo, amic, vaig pensar, no la subestimis perquè el xitxarel·lo és l’element
que permet que el màxim poder, aquell que no porta corbata, pugui ser el màxim poder.
Qui té més poder, vista la cosa dinàmicament? El xitxarel·lo és l’element
imprescindible de confusió, la distracció, el camuflatge per guanyar la guerra
del poder. El xitxarel·lo lògicament no ostenta el màxim poder en la jerarquia, amic, però sense xitxarel·lo no hi ha màxim poder o, més exactament, el poder l’exerciria
el poble. El poble no ostenta el poder gràcies a la influència decisiva del
xitxarel·lo. No subestimis el xitxarel·lo soldat, amic, perquè sense soldats no
hi ha guerra guanyada i per alguna cosa es va vessar tanta sang a Normandia i a
Estalingrad i a les Ardennes i als Dolomites i a què sé jo.
I després no sé què més
vaig pensar, perquè segur que no em vaig posar a escriure aquest
article, perquè l’acabo d’escriure ara. Devia continuar fascinat observant els tertulians
xitxarel·los de la tele, fascinat suposo per allò que en diuen l’eròtica del
poder. Ho veus, com els xitxarel·los tenen molt poder, amic? Deu ser per això
que, quan me’ls miro, la mà se me’n va a l'entrecuix.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada