Sempre que baixo a Badalona
aparco a l’esplanada de davant del camp de futbol del club principal de la
ciutat, al costat de l’autopista, i després per anar al centre a peu faig
drecera travessant el cementiri vell. La drecera m’importa en realitat poc, és
el pretext per trepitjar el cementiri. Sempre m’han agradat els cementiris, un
monument a la inutilitat que en mi actua com un bàlsam, vet-ho aquí. Un
cementiri reuneix tots els requisits que tristament em satisfan. Sóc un paio
pèssim i no hi ha res que m’alegri més que una font de tristesa tan potent com
un cementiri, amb el seu silenci, les seves corones de flors pansides, els seus
ruscs espantosos de nínxols, els seus inútils i decadents panteons coberts de
verdet aquí i allà, màxim exponent de la vanitat inútil dels homes, els homes que
malden estúpidament per marcar paquet social fins i tot pensant en quan seran
cendra, quan ja no seran, com si mirar de mantenir el seu estatus en el no-res a
través de la matèria opulent del panteó els dotés d’immortalitat. Fins aquí
arriba la intolerància a la idea de la mort, a la intranscendència. Fins aquí
arriba l’insuportable reconeixement inconscient de la nostra insignificança. I com
més panteons i més esglésies trepitgen els subnormals que aspiren a tenir el
seu panteó per a l’eternitat, més evidencien justament el seu reconeixement de
la inutilitat dels panteons i de l’església davant el no-res que els espera.
Per això sempre he vist en la gran majoria de creients uns ateus acèrrims,
persones que no sortiran mai de l’armari i continuaran resant cada cop que
entren en una església. Com més por inconfessada tenen davant la mort, més
creients són; com més reconeixement silenciat del seu anul·lador destí, més
escarafalls supersticiosos, delirants, fan. La por mou muntanyes i construeix
panteons i esglésies i el Vaticà. Per això no és estrany que alguns en visquin.
La mare que els va parir, als vividors de la por.
M’hi sento bé, en els
cementiris, sobretot en el cementiri vell de Badalona que tan bé conec, ni
massa gran ni massa petit, i una mica laberíntic, com la majoria de cementiris.
Una delícia, els cementiris. Un petit univers, el cementiri vell, pura
fantasia. Racó de pau, l’únic lloc on pots estar envoltat de gent sense haver
de patir perquè et fotin la cartera ni haver de trepitjar escopinades ni notar
punxades al ventre en sentir les contínues imbecil·litats quotidianes. Als
cementiris es demostra que la humanitat pot conviure en pau i harmonia, ni que
sigui perquè els homes són morts. El cementiri és per a mi el més semblant al
paradís. Tot està en ordre, hi ha silenci absolut, només trencat pel refilar
dels ocellets en els xiprers i de les ràfegues d’aire, quan en fa. No hi veus
ningú tret del dia de Tots Sants, el dia de l’any que em prohibeixo trepitjar
cap cementiri. I quan hi veus algú es mostra respectuós, amb el semblant
consternat, i et parla xiuxiuejant absurdament. Una delícia, ja ho he dit. Tothom
es comporta civilitzadament, en un cementiri, i suposo que per respecte als
morts. Sempre m’ha encuriosit el comportament compungit i respectuós de la gent
als cementiris. Sempre he pensat que el respecte que els vius dediquen als vius
i als morts als cementiris és directament proporcional a la repugnant falta de
respecte dels vius pels vius fora del cementiri. Per això em sento tan segur,
en els cementiris. Allà sé que no em pot passar mai res; perquè no hi ha ningú,
i perquè quan hi ha algú no emprenya, es comporta, ni que sigui en la
impostura. Ja em va bé. No es pot demanar més, del bitxo humà.
De jovenet algun cop havia
anat al cementiri a estudiar. Era millor que anar a la biblioteca. Si vols
silenci, res millor que un cementiri. M’agradava seure al banc d’un panteó amb
una reixa de ferro forjat, sempre oberta. El panteó era i és gris i barroc,
grotesc, tan ridícul que la meva presència allà, amb els fulls dels apunts de
classe sobre la falda, no accentuaven l’absurditat del lloc. No cridava gaire
l’atenció, jo, al panteó. Hi havia un funcionari que passava de tant en tant per
davant, sempre el mateix. El primer cop vaig témer que em cridés l’atenció, que
em fes fora d’allà, però no, tenia ganes de garlar i ni em va preguntar què hi
feia, allà. En veure’m ho va trobar normal, cap problema. Després, cada cop que
em veia assegut al panteó concentrat en l’estudi, em desconcentrava fent-me
algun comentari banal per poder després descarregar el seu monòleg sense més
interès, fins que a l’últim vaig ser jo qui li vaig dir que fotés el camp,
collons, no veus que estic estudiant? El funcionari em va fer cas i mai més em
va tornar a dir res. Aleshores la nostra relació va ser perfecta, no endebades
l’única relació possible entre els homes és l’absència de relació.
Quan entro al cementiri vell sempre
faig el mateix recorregut. A mà esquerra hi ha el mur nou després que fa uns
anys les pluges enderroquessin l’original. En aquell pany de paret no hi ha cap
nínxol, i aquell buit em sacseja, perquè abans de l’incident hi havia el nínxol
del meu avi, l’avi a qui no vaig arribar mai a conèixer. En aquell buit hi veig
el meu avi, i és curiós, perquè per més profanat, per més agredit que hagués
estat un cop mort, m’agrada més la idea de veure-hi aquell buit que no pas quan
hi havia el seu nínxol. Si les despulles de l’avi fossin dins el nínxol, no
me’l podria imaginar, a l’home. No m’emocionaria. El buit em provoca l’emoció.
Necessito el buit per poder imaginar el meu avi.
Després, just abans de sortir
del cementiri, m’entretinc ineluctiblement davant del nínxol d’un amic, uns anys
més gran que jo, que va morir als anys vuitanta amb divuit anys d’un accident
de moto. Potser si no fos perquè casualment vaig presenciar el moment en què va
patir l’accident, no m’afectaria tant i no acabaria plorant discretament cada
cop que m’aturo davant del seu nínxol, amb la làpida negra de marbre i la placa
amb els versos gravats que toco amb la mà sense saber per què, però la toco amb
la mà i sempre, quan surto del cementiri, em pregunto per què, per què la toco
amb la mà, i no trobo la resposta fins que, quan hi torno, torno a tocar la
placa amb la mà sense saber altre cop per què la toco. I com que quan surto del
cementiri no sé per què l’he tocada, me n’oblido però penso en el cementiri, en
els cementiris. Penso que, quan jo mori, no vull que em fiquin en cap nínxol de
cap cementiri. No vull anar a petar per a l’eternitat en cap cementiri. I això
sí que sé respondre’m per què. Els cementiris són per als vius, per gaudir-los
els vius. Però només els vius com jo. Ben pocs, crec.
Els cementiris són per als vius, i tant! Jo hi passejo de tant en tant i m'agrada molt trobar-hi com a única companyia la dels gats, que també, de sempre, m'han fascinat... En el del Poble Nou -s'hi ha d'anar quan no toca visita turística és clar- s'hi flaira, en algun dels seus carrerons, una mena d'olor entre pútrida i àcida que afegeix encara més calma a la pau que retrobo quan hi vaig.
ResponEliminaM'agrada moltíssim el que ens expliques aquí i com ho fas.
I tant, em descuidava els gats als cementiris! I molt encertada l'associació que fas entre olors i sensació de calma. Gràcies pel comentari, noia.
EliminaFa dies que em ronda pel cap anar a visitar un cementiri amb la meva filla de 6 anys, que té molt curiositat per la mort (com tots els nens/es de la seva edat). El teu escrit m'ha donat moltes idees, dius coses que alguna vegada també he pensat però mai havia llegit. M'ha agradat molt!
ResponEliminaOstres, a mi també em passa que hi ha coses que penso però mai he llegit. Per això potser les escric, per consolar-me creient que les ha escrites algú altre, ja ho veus... Bromes a banda, gràcies pel comentari i per educar comme il faut la teva filla. Al cel, no hi ha angelets. Només núvols, i no sempre.
EliminaEncara que potser no t'ho imagines, comparteixo l'afició. No hi havia anat a estudiar, això no. M'ha vingut de més gran, aquesta dèria. Hi vaig situar un dels meus últims contes i tot. En tenia moltes ganes. Bo, el text, Ricard. Una abraçada des de Girona i a veure si un dia ens trobem!
ResponEliminaSí, curioses aficions, aquestes. Una abraçada.
Elimina"Necessito el buit per poder imaginar el meu avi". Aquestes paraules m'han sacsejat com només pot fer-ho la inspiració autèntica. Del no-res, tot. Gràcies.
ResponElimina"Del no-res, tot". Parlaves d'inspiració, oi? Moltes gràcies.
Elimina