Hi ha qüestions
sobre les quals sabem del cert la resposta pel simple fet que ens fem la
pregunta. En la pregunta, doncs, hi ha la resposta. Ens fa mal el peu, suposem que tenim una pedra
al peu, no sabem del cert que sigui una pedra, ens ho imaginem, l’experiència ens
ho fa imaginar, però sabem que tenim al peu alguna cosa que no hi hauria de ser
i que per tant l’hem d’expulsar, no dubtem que l’hem d’expulsar perquè ens fa
mal al peu i aquest dolor ens demostra que l’element que el provoca és aliè al
peu, no li pertany. Sabem el què, no el com, però aquí el més important és que
sabem el què, i serà a partir del què que posarem fil a l’agulla per
eliminar-lo, i fins i tot és possible que ho arribem a eliminar sense poder
saber què era el que tant ens molestava al peu. Però tant se val, ara ja no ens
molesta allò que era al peu, que sabíem que era al peu, que no discutíem que,
fos el que fos, era al peu i no hi havia de ser.
Sovint ens hem
preguntat, desconcertats, com és possible que aquest o aquell altre escriptor,
posem per cas, pugui excel·lir en la seva literatura i en canvi tingui un
ideologia aberrant o, per ser exactes, unes idees aberrants sobre una ideologia
que s’ha fet seva i per tant l’ha adulterada fins a fer-la més irreconeixible,
més aberrant del que, per cert, originàriament ja ho era en tant que ideologia.
Aquestes idees de l’escriptor que ens desconcerta són aberrants fins al punt que
són antiidees, unes idees antiidees pròpies d’un cretí a qui justament l’últim
que li podem suposar és intel·ligència i sensibilitat literària. D’aquí el
nostre desconcert.
No ho entenem. Aquesta
dicotomia tan contradictòria ens fa anar el cervellet de corcoll, i com que el
gruix del bitxo humà es complau d’anar per la vida amb la comoditat de no haver
de pensar, no fos cas que si pensés no veiés les coses tan perfectament
resoltes com quan es manté i finalment s’aconsegueix tenir l’encefalograma pla,
doncs en aquest cas majoritari la cosa es resol de la manera més radical: no
sentint-se desconcertat perquè no hi pot haver desconcert si no hi ha qüestió
sobre la qual desconcertar-se. Perfecte, doncs. Però, com resol el minoritari
bitxo pensant l’entrellat sobre l’escriptor contradictori? Doncs negant la
major. Afirmant que no es pot excel·lir en l’obra literària quan es té una
ideologia aberrant, és a dir: traint puntualment la condició de pensant i,
convertint-se, doncs, de manera interessada i quirúrgica, en un bitxo del
primer grup nopensant esmentat. La paradoxa, doncs, està servida, i és
sensacional: com que el bitxo pensant no pot suportar en tant que tal la
irresolució del conflicte intel·lectual que se li presenta, desesperat acaba
optant per la radicalitat del prejudici, és a dir, just pel contrari d’allò que
el defineix com a bitxo pensant. Naturalment, gràcies a la seva condició de
bitxo pensant sap que ha resolt en fals la qüestió. I com que sap que no només
no ha resolt la qüestió sinó que fa veure que l’ha resolta, i de manera
absurda, se sent doblement angoixat. Perquè, tornant a l’inici: el plantejament
mateix que ens assalta sobre la qüestió de la contradicció entre l’excel·lència
literària i l’aberració ideològica d’un escriptor, ja ens dóna inequívocament la
resposta. Efectivament, es pot ser un gran escriptor tenint una ideologia
aberrant. Si no fos així, simplement ni ens passaria pel cap el dilema. Dit
altrament: és justament perquè observem l’existència d’escriptors excel·lents però
amb ideologia idiota que quedem desconcertats, i de tan desconcertats caiem en l’evident
error de fer-nos la pregunta sobre la possibilitat que això passi, quan és
evident que si ens ho preguntem és justament perquè passa, perquè ja hem vist que això, efectivament,
passa.
La qüestió no crec
que sigui si és possible o no que hi hagi aquesta mena d’escriptors, sinó per
què, com és possible la casuística. I sobre això confesso que em perdo, només
puc esgrimir generalitats, com a màxim aproximacions, tot plegat insatisfactori.
Crec que tants caps tants barrets, i que l’ésser humà és complex, contradictori,
bàsicament perquè la intel·ligència està al servei de la supervivència i no de
cap altra raó més elevada, si és que la raó de supervivència no ho és prou. En
l’home hi ha un instint primari, tan arrelat com el respirar mateix, que la raó
no pot dominar. L’autosuggestió, tan contrària a l’intel·lecte i tanmateix
construïda des de l’intel·lecte, els prejudicis culturals, els egoismes, espuris
o no, les pors, són crostes massa gruixudes de superar a través de la raó i
alhora tot plegat paradoxalment autojustificat a través de la raó en versió
distorsionada, i tot per més potent que sigui l’intel·lecte de l’individu. D’aquí
neix la potència intel·lectual selectiva lligada al talent, com seria el cas
del perfil d’escriptor que m’ocupa.
No diré res més
per no arriscar-me a dir estupideses. Crec que la cosa va per aquí. Què hem de
fer, doncs, amb Céline, Knut Hamsun o fins i tot Borges? No llegir-los per la
seva ideologia? Jo a aquests autors els llegeixo, i els trobo extraordinaris.
En canvi, no he llegit res de Fernando Savater, de Félix de Azúa o de Vargas
Llosa. I és estrany, perquè tinc el convenciment que Vargas Llosa pot ser un
gran escriptor malgrat la merda ideològica que pensa. Però no el llegeixo. La
seva merda pseudointel·lectual em toca massa de prop. Em sento –ho subratllo–
agredit. M’afecta l’estómac. Directament. Podria justificar-ho, efectivament, a
través de la raó, però la raó final és que m’afecta l’estómac. Sóc més
irracional que racional, i això que em considero malaltissament racional –que
no vol dir assenyat. Tinc un parell de llibres a casa d’aquest autor peruà que
probablement no llegiré mai. Ho sé. Voleu prejudici més gran?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada