L’Almendros era un
amant de la xocolata en una ciutat, Barcelona, amant de la xocolata. Guardava
gelosament la xocolata en una xocolatera imitació de porcellana, un gerro xaró d’euro
i mig comprat al xino de baix de casa, al Raval, el gerro on hi ficava la
xocolata i que anomenava la xocolatera. L’home anava fins al cul tot el dia de
xocolata, amb un somriure d’orella a orella, i hi havia qui opinava que estava
sonat, i qui deia que era simplement un home feliç, potser l’home més feliç del
barri. Aviat, els qui consideraven que l’Almendros era un home feliç es van
interessar pel secret de la seva felicitat, i ell els va dir lacònic que devia
la felicitat a un gerro de porcellana.
El barri de seguida va
anar ple de l’enigmàtic gerro de porcellana de l’Almendros, i es va convertir en
una llegenda, el gerro i l’Almendros, que així que sortia de casa se li
atansaven homes i dones que maldaven perquè revelés el secret. Li inflaven el
cap i el convidaven a cervesa, a dinar de menú, i fins i tot a relacions
carnals. Tot de noies i no tan noies van oferir-se a cardar amb l’Almendros,
fins i tot nois i no tan nois de tota mena de procedències i inclinacions
sexuals es van oferir a cardar amb l’Almendros, amb preservatiu, per
descomptat, li asseguraven, però ell es limitava a respondre amb un somriure i
negant amb el cap. La gent l’arribava a assetjar a la porta de casa, fins que
un dia, enmig de la turba va veure una noia de quinze anys que li va picar
l’ullet, i l’Almendros va correspondre-li picant-li l’ullet i fent un gest amb
el cap indicant amunt, cap al tercer pis.
L’Almendros va
ensenyar el gerro del xino a la noia, l’Aurèlia, i va treure’n xocolata i va
convidar la noia a tastar-la i es va autoconvidar abans de tastar-la a ella,
emocionat, conscient que a cinquanta-cinc anys amb sort li quedaven quatre
claus per consumar o consumir, o com es digui, les seves últimes rebolcades.
Van estar-se estona, la noia va quedar impressionada, i quan van haver acabat
l’Aurèlia va agafar amb confiança més xocolata del gerro, va preparar
aplicadament uns quants porros i els va anar ficant a la boca de l’Almendros a
mesura que l’home els consumia àvidament, xuclada rere xuclada. L’Almendros es
deixava fer com un cèsar, entre els llençols, tot satisfet i somrient com mai abans
ell, el veí més somrient i feliç del barri. Duia tal globus a sobre que el
somriure que mostrava hauria fet témer que li fes esclatar la cara.
Encara amb un porro
als llavis i assegut al llit repenjant l’esquena a la capçalera, li va agafar
per explicar a la noieta la història d’aquell gerro. Va voler emocionar-la
perquè a ell li agradaven les històries que emocionaven, i val a dir que perquè
la volia impressionar per tornar-se-la a passar per la pedra. L’Almendros va
dir, amb els ulls tèrbols, somiadors, entre la fumarada que inundava
l’habitació, que el gerro es remuntava al segle XIX o XVIII, no ho tenia gaire
clar, i que havia pertangut al seu rebesavi o requetetataravi, tampoc no ho
tenia gens clar, en qualsevol cas un xino del barri Xino, això ho tenia
claríssim, l’ascendència era evident, no endebades de petit al nostre Almendros
li deien Bruce Lee a causa dels ulls orientals, ni que fos per problemes de restrenyiment,
i també el delatava el color groc de la pell, ni que fos per haver patit el
xarampió. En fi. L’Almendros va prosseguir amb el seu deliri antològic dient que
després de pertànyer el gerro a la dinastia Ming —això sí que ho tenia clar,
malgrat el detall que fos entre els segles XIV i XVII— el gerro va pertànyer a
la seva àvia Sandra, una dona triomfadora i mare de família que, com a dona
moderna de l’època, no renunciava a res, una dona que de jove s’havia passat un
temps a la Xina
fent de geisha per guanyar uns calerons, una de les primeres geishes
d’importació del Japó a la Xina,
va dir l’Almendros sense dissimular el seu orgull, i va afegir que el gerro
havia anat passant de mà en mà, de generació en generació, que era l’orgull de
la família i bla bla.
Amb tot això,
l’Aurèlia, filla de minyona filipina apocada i noble a la Bonanova, havia desaparegut
del pis amb el gerro, i l’Almendros continuava delirant al llit amb la seva
història, ja amb els ulls clucs, fins que es va adormir amb una paraula a la
boca, vés a saber quina, perquè no se l’entenia, la veritat.
L’Aurèlia va sortir
al carrer sense haver escoltat la part en què l’Almendros explicava que el
gerro havia anat a petar feia tres dècades a les mans d’una meuca de tretze
anys, la simpàtica Mariona, que havia estat a punt de poder deixar l’ofici
venent tot el contingut de xocolata del gerro, però amb la mala sort que la
policia, sempre inoportuna, la va enxampar en plena transacció, a punt de
cobrar 60.000 euros d’aleshores d’un comerciant xocolater, que per raons
desconegudes no va anar a la garjola. L’Aurèlia no va quedar-se per poder
sentir com l’Almendros deia que havien passat trenta anys i que la Mariona estava a punt de
sortir de la garjola, on s’hi havia estat primer uns anys per aquell afer del
gerro, i després intermitentment per delictes posteriors, també xocolaters. I
l’Almendros no va saber mai que ben aviat la vida de l’Aurèlia faria un gir
inesperat, quan coneixeria la
Mariona i aquesta, veterana expresidiària, li faria d’assessora
xocolatera.
Nota: aquest és
l’esbós per a una novel·la que tenia previst presentar l’any que ve al premi
Ramon LLull, però veig que enguany se m’han avançat amb la cosa de la xocolata. Però
com que el tema xocolater veig que té sortida, potser presento la novel·la al
proper Josep Pla, un altre premi de solvència contrastada. Ai senyor.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada