Era
una dona de teatre i tot d’una es va convertir en una “dama del teatre”. Va
llegir-ho el primer cop al diari i aquell mateix dia va sentir dir a la tele que
era una dama del teatre. Des d’aquell dia va ser una dama del teatre, ella no sabia
ben bé per què, feia molts anys que era una senyora que es dedicava al teatre,
i es mirava al mirall i no trobava la dama del teatre enlloc, veia la dona de
sempre, i com que no la trobava va mirar fotografies i vídeos seus antics i no
tan antics per veure si descobria la transformació en ella que l’havia
convertida en dama del teatre.
Al
carrer l’aturaven i aviat ja no li deien pel nom, li deien la dama, la dama del
teatre. De mica en mica es va anar oblidant del seu nom, i quan li preguntaven
el nom titubejava, li costava recordar el seu nom anterior a dama del teatre. També
la gent va anar oblidant-se del seu nom i l’anomenaven la dama del teatre, i quan
finalment va veure que ja no la reconeixien pel nom, va decidir ser pràctica i
es va fer anomenar dama del teatre. Aleshores, però, va tenir problemes perquè
hi havia qui deia que li havien pujat els fums, on vas a parar fer-se anomenar
dama del teatre, què s’ha cregut, aquesta. Sortosament els calumniadors eren
pocs, era la gent que no anava al teatre i per això no entenien per què era i
es feia dir dama del teatre. Tothom que se li adreçava tenia molt clar que era
una dama del teatre, i prova d’això és que tothom s’havia posat d’acord de la
nit al dia a qualificar-la d’aquesta manera que a ella, la dama del teatre, no
li semblava ni bé ni malament, només la feia sentir tot d’una vella, una dama
del teatre vella, malgrat que només l’anomenaven dama del teatre, no pas vella
dama del teatre.
Un
dia se li va adreçar un desconegut, un senyor molt elegant, amb barret de copa
i tot, un home sens dubte de teatre que va preguntar encuriosit a la dama de
teatre “de quin teatre, concretament”. Ella va somriure i li va dir que de
molts teatres perquè actuava a molts teatres, i ell va quedar parat, no va entendre
per què coi l’anomenaven, doncs, dama del teatre, i va suggerir a la dama del
teatre que era una ofensa que l’anomenessin així, dama del teatre en comptes de
dama dels teatres. Ella va fer que sí amb el cap, pensarosa, i des d’aleshores,
a més de mirar-se cada cop més obsessivament al mirall per descobrir per què
cony li deien dama del teatre, es mirava amb estranyesa la gent que l’anomenava
així, dama del teatre en comptes de dama dels teatres. De manera que ni
recordava el seu antic nom, ni ara se sentia identificada amb allò de dama del
teatre en singular. Per què no utilitzaven el plural “teatres”? Era l’encertada
observació que li havia fet veure el senyor elegant, amb barret de copa i tot.
Fins
que va arribar el dia que, cansada de mirar-se al mirall sense arribar mai ni a
intuir per què li deien dama del teatre, es va veure vella del tot. Ja no la
contractaven als teatres, i això la va alleujar perquè ja no l’aturaven al
carrer per dir-li dama del teatre. No s’hauria de preguntar mai més per què li
deien dama del teatre, i encara menys s’hauria de preguntar per què no li deien
dama dels teatres. Però de l’anterior angoixa de no poder-se respondre aquestes
preguntes, va passar a l’angoixa de la subsistència. Ara el problema era tot un
altre. La seva vida dissipada l’havia dut a la misèria en deixar de treballar, de manera que es va fer puta. Era una puta vella de cantonada. Una llàstima. Prou
que es veia que havia estat una senyora, i ella deia que havia estat una dama, ara
sí que reivindicava la seva condició de dama, deia als clients que havia estat
una dama en el seu moment, tot i que s’estalviava afegir que havia estat una
dama del teatre, perquè com que no entenia per què l’havien anomenat així, no
hauria resultat creïble i ella no sabia mentir.
En una
ocasió, mentre follava amb un client en una pensió, o més aviat un client
follava amb ella, ella a sota del client, passiva, amb la mirada perduda fitant
el sostre, el client a sobre amb els ulls tancats, concentrat, manxant
concentrat per estar a l’altura de si mateix, se suposa, l’exdama del teatre
reflexionava i de mica en mica es va anar inquietant amb una qüestió sense
resposta. Si demà mateix em contractessin per a una obra, em tornarien a
anomenar dama del teatre? I si en l’obra fes el paper de puta vella, em
tornarien a anomenar dama del teatre? Va arribar a la conclusió que
l’anomenarien “la puta del teatre”. Li semblava el més lògic. Però, si
representava l’obra a més d’un teatre, l’anomenarien "la puta dels teatres"?
Tornava a sentir-se intrigada, finalment ansiosa, mentre el client manxava i
manxava, finalment alliberant la seva ansietat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada