Vaig sortir d’hora de casa pensant en el temps
que feia que no em mirava al mirall, perquè des de sempre sóc conscient que no
em miro al mirall, però ara feia molt de temps que no hi pensava, en això, i
ara hi pensava perquè m’acabava d’afaitar, i per una vegada, no sé per què, m’havia
mirat al mirall, o sigui havia fet esment al meu rostre, perquè quan m’afaito
no faig mai esment al meu rostre, només a la pell, al pèl, a aspectes parcials
del rostre amb l’única finalitat d’afaitar-me, una observació freda, però no al
meu rostre en el seu conjunt amb voluntat de reflexió
existencial, diguem-ne, de manera que no em veig mai al mirall per més que em
trobi davant del mirall. Aquest cop sí, ja dic, no sé per què però aquest cop
sí que vaig fer esment a les faccions del meu rostre i em vaig adonar que no
tenia ulls, la miopia m’ha deixat sense ulls, els ulls ben petits, i apagats,
que hi farem, massa anys de miopia, massa anys duent ulleres se m’han menjat
els ulls, i pensava en això avançant pels carrers estrets del barri gòtic quan
en desembocar a la Rambla una camioneta es va voler endinsar bruscament cap al
carrer estret de la Boqueria i gairebé m’atropella, i en fer un salt a un
costat vaig sentir ràbia assassina pel comportament assassí del conductor de la
camioneta, i en alçar el cap per adreçar la meva indignació cap al conductor de
la camioneta vaig tenir temps de veure el rostre d’un simi agafant amb les dues
mans el volant, el cap inclinat endavant com si es mengés el volant, i el simi
no em va semblar un simi qualsevol sinó un simi mongol, mai havia vist un simi
mongol; un cap enorme, el simi cellajunt i estràbic, amb el mentó pronunciat, un
simi apte per a l’odissea de l’espai de Kubrick, no hauria calgut maquillar-lo,
estava fet per a aquest film, havia nascut una mica tard, això sí, unes quantes
dècades tard, però aquell simi, que era un home al volant amb carnet de conduir,
havia nascut, sens dubte, vaig pensar, per fer d’extra per al film de Kubrick,
qualsevol altra activitat que fes era una activitat equivocada perquè el simi
que havia estat a punt d’atropellar-me havia nascut per a extra d’aquell film,
només d’aquell film, vaig pensar, no pas per al film del Planeta dels Simis, vaig
pensar, no, el capteniment dels simis del Planeta dels Simis no era el mateix capteniment
simi del simis de l’odissea de Kubrick, i el meu simi, és a dir aquell simi que
per poc m’atropella, era un simi de Kubrick, no de cap altre film, simiesc o
no. I amb això del simi i el film de Kubrick se’m va passar la ràbia, i de fet
a l’acte, tot va ser veure el rostre del simi al volant que em va desaparèixer
la ràbia per aquell conductor simi, i fins i tot em vaig penedir per la ràbia
que m’havia provocat, fora de lloc, em va semblar, un cop vaig veure la cara de
simi del simi conductor de la camioneta.
Estava esmorzant a la Valenciana, com sempre
esmorzo a la Valenciana d’Aribau quan sóc a Barcelona, i no em podia prendre la
incomparable orxata de gust pensant en la meva reacció violenta davant l’acció
assassina del simi, la reacció meva que sortosament havia avortat en veure la
cara de simi del simi, i em sabia molt greu la meva reacció, sentia culpa per
la meva reacció davant de l‘acció del simi que havia estat a punt de costar-me
la vida, o com a mínim una llarga estància a l’hospital, i pensava en això
perquè no podia pensar en res més, perquè aquell matí pensar en alguna cosa més
hauria estat pensar en allò que havia de fer aquell dia, el compromís que havia
adquirit amb l’amiga que duia un taller d’escriptura d’anar a fer-hi una
xerrada, va, no siguis així, m’havia dit l’amiga en dir-li jo no em facis això,
si et plau, no m’ho facis, si et plau, saps perfectament que sóc enemic dels
tallers d’escriptura, saps que comprenc que tu t’hi dediquis, que tu hi creguis
honestament, com una fe, perquè tens bona fe i creus que d’un taller d’escriptura
en pot sortir alguna cosa per al bé cultural, si no no t’hi dedicaries, perquè
tu t’hi dediques per amor a la cultura i perquè amb la cultura, que t’agrada, t’hi
pots guanyar quatre rals extra, i em sembla molt bé i ho respecto, molt, ho
respecto molt perquè jo respecto totes les fes, però entén-me a mi, coi, saps
que sóc ateu i que per tant no suporto ni la mera idea d’un taller d’escriptura,
li vaig dir, saps que si accepto la teva amable invitació, que m’honora i t’agraeixo,
només podrà ser per dir als teus alumnes del taller que el sol fet d’haver
pensat a apuntar-se a un taller d’escriptura els desqualifica radicalment al
meu parer per a ser escriptors, perquè per ser escriptor cal tenir instint,
sensibilitat i ser un solitari, i aquests aspectes vomiten directament sobre la
simple idea d’un taller d’escriptura, m’entens? Però l’amiga em mirava somrient
mentre li parlava i quan vaig callar em va dir, magnífic, magnífic, vull que
diguis exactament això als meus alumnes, perquè és això el que penses, i tu ets
escriptor i penses això i per tant això és interessant que els ho diguis, que
els diguis exactament el que penses, i un altre dia portaré un escriptor que pensi
el contrari, o el que sigui que pensi. Magnífic, magnífic, va repetir l’amiga,
i aleshores no vaig saber què dir i vaig acceptar la invitació, i per això,
aquell matí m’estava jo prenent l’orxata pensant en el simi de la camioneta i
només podia pensar en el primat perquè si no pensava en el primat havia de
pensar en allò altre encara més assassí d’haver de parlar davant dels alumnes
del taller d’escriptura de la meva convincent i benintencionada amiga, i perquè
encara que no hi hagués hagut taller d’escriptura hauria pensat en el simi,
perquè simplement no em podia treure del cap el simi de la camioneta, i del cor
el sentiment de culpa que em provocava el record de la cara del simi i la meva
reacció per la seva assassina acció que havia estat a punt de costar-me un
disgust.
Després vaig fer cap al taller d’escriptura de
l’amiga i em vaig trobar en una sala modesta amb una taula llarga ovalada i
potser dotze alumnes, la gran majoria noies, que em miraven com si jo fos un
simi i em van fer sentir com el simi de la camioneta durant una estona, i vaig
estar a punt de dir-los, indignat, jo no sóc un simi ni vaig atropellant la
gent amb cap camioneta com un simi, però me’n vaig estar, naturalment, i vaig
començar a balbucejar paraules com un simi perquè malgrat tenir clar el que
havia de dir a la sessió d’escriptura no sabia com ho havia de dir, vull dir
com trencar el gel, perquè no estic acostumat a parlar en públic i m’incomoda
molt parlar en públic, i això em feia balbucejar i sentir-me com el simi de la
camioneta, vaig creure, i davant les alumnes em vaig sentir culpable per la
meva reacció primària davant l’acció amb la camioneta del simi, a punt d’haver-me
costat la vida, com es diu. I a la fi vaig arrencar i vaig fer una pregunta als
alumnes, vosaltres escriviu sobre el que sabeu o sobre el que no sabeu? I tots,
o més aviat totes, van contestar a l’uníson: escrivim sobre el que sabem, només
podem escriure sobre el que sabem, no sobre el que no sabem, van dir. Ai ai ai,
vaig pensar, no anem bé, no anem bé, i els vaig dir, noies, no anem bé, no, no
anem bé. Fins que no se us fiqui al cap que us heu de treure del cap la idea d’assistir
a un taller d’escriptura, no anireu bé, definitivament no. Perquè després passa
el que passa, que us fiquen al cap idees nocives per a l’escriptura per
amagar-vos la idea principal, i és que l’últim que ha de fer un aspirant a
escriptor és pensar-se que és un aspirant a escriptor i per això ha d’anar a un
taller d’escriptura per convertir-se en escriptor, enteneu?, vaig dir, i em van
mirar com si fos un simi, el simi de la camioneta, i per un moment, un altre
moment, i ja anaven dos moments, em vaig tornar a sentir simi de la camioneta,
i per deixar de sentir-me simi i sentir-me humà vaig mirar de continuar enfilant
la meva argumentació. Un escriptor no es fa, neix, com tot aquell que té talent
innat en el que sigui, altra cosa és que l’escriptor al principi no sàpiga que
és l’escriptor que esdevindrà; altra cosa és que l’escriptor sigui naturalment maldestre
al principi, i maldestre per manca d’ofici, d’experiència, d’experiència en l’escriptura
i en l’experiència vital que va lligat amb el domini pròpiament de l’escriptura,
allò que esdevindrà estil si l’escriptor és escriptor de veritat. Però aquesta
experiència vital, noies, no té res a veure amb saber alguna cosa, o sigui res a veure justament amb la idea que us
han ficat al cap en aquest taller d’escriptura. No, l’experiència vital per a l’escriptor
significa haver viscut determinada cosa i no haver-la entès, cosa que no té res
a veure amb la nefasta i estesa idea d’haver viscut una experiència i per tant
haver-la entès pel simple fet que s’ha viscuda. M’explico, noies?, vaig dir,
conscient que m’havia explicat perfectament però que precisament per això no
havien entès una merda, altrament d’entrada si haguessin entès mitja paraula
del que els acabava de dir haurien tingut la sensibilitat, l’instint suficient
per ser escriptors, l’instint i sensibilitat que els hauria impedit justament
ser allà, mirant d’aprendre res en un taller d’escriptura. Per tant, noies, vaig
prosseguir, no hi ha res més enemic de l’escriptor que confondre experiència
vital amb comprensió. No hi ha res pitjor per a l’escriptor que tenir
experiència vital i haver-la entesa. Aleshores no hi ha escriptor. No hi ha res
millor per a l’escriptor que haver viscut, efectivament, però no haver entès
res per demostrar que ho ha entès tot perquè no hi ha res a entendre. La
perfecció. L’escriptor de veritat com a mínim ha de saber fer-se molt bé l’idiota,
perquè l’ideal seria que ho fos però no rematadament, és a dir, idiota però no
fins a l’extrem de no adonar-se de no haver entès res sobre la seva experiència
vital. El gran escriptor només pretén escriure sobre allò que ha viscut i és
conscient no haver entès, però sí intuït. Aquesta és la seva motivació per
escriure, i la raó per la qual mostrarà i s’estalviarà explicar. M’explico? En
fi. I ara, ja em perdonareu, noies, però me n'he d'anar perquè ja he dit tot el
que havia de dir, vaig dir. Només, a tall de conclusió final, us diré el que us
cal saber, i és que fugiu immediatament dels tallers d’escriptura com aquest i,
sobretot, sobretot, no us dediqueu a escriure, feu qualsevol cosa menys
escriure, salveu-vos d’escriure i alhora tingueu pietat de la humanitat. No
escrigueu. Mai més.
Me’n vaig anar. La sessió havia durant, no sé,
potser quinze minuts. Per a mi, quinze minuts de més del que hauria d’haver
durat.
Aquella tarda estava sentint-me
culpable per la meva reacció primària davant l’acció criminal del simi de la
camioneta, i ja en la fase preocupant de necessitar contactar amb el simi per demanar-li
disculpes per la meva reacció amb ell, d’una manca de comprensió intolerable, quan
em va trucar l’amiga directora del taller d’escriptura. Em va dir entusiasmada
que la meva sessió havia impactat molt, que a les alumnes els havia semblat interessant
el que els havia dit. I vaig pensar que, efectivament, els havia semblat, i interessant, un verb i un adjectiu que eren la plena garantia que
no havien entès res. I suposo que era perquè no havien entès res que l’amiga em
va dir que les alumnes tenien interès que tornés a fer-los una sessió d’escriptura.
El proper trimestre, Ricard, que et sembla si tornes a venir el proper
trimestre?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada