A l’escola, curs
rere curs, any rere any, es produïa a l’aula un fenomen paranormal amb els
llapis i bolígrafs que em tenia intrigadíssim i només semblava intrigar-me a mi,
i afortunadament la intriga em desconcentrava de les inutilitats i falsedats que
explicava curs rere curs, any rere any, el mestre inútil de torn que, d’altra
banda, em feia sospitar que ell mateix sabia perfectament que era inútil,
inútil i fals el que ensenyava, cosa que era pitjor que només inútil, doncs, i
els mestres em feien patir i distreure’m, també distreure’m juntament amb la qüestió
dels llapis i els bolígrafs. Dos misteris, vaja, dos misteris que em tenien
intrigat i no em feien estar pel que havia d’estar, és a dir les lliçons
completament inútils a què em sotmetia jo i se sotmetien els companys i els mestres a qui anomenaré
les mestres, havent de fer la seva feina inútil i, sovint, no sempre però
sovint, completament falsa, tal com acabo de fer constar. El meu cervell es
passava hores i hores ocupat en la mateixa qüestió de les mestres i dels llapis
i els bolígrafs. Una desconcentració total.
No podia deixar d’observar
les mestres, la seva expressió facial fastiguejada, també en els somriures, els
somriures fastiguejats que mostraven amb esforç dissimulat, grotesc, les seves cares cansades
ja de bon matí, quan jo també estava cansat de bon matí, encara no recuperat
del dia inútil escolar anterior i sabent que m‘esperava un nou dia inútil de
tenir el cul inútilment enganxat a la cadira, impedint la correcta circulació
de la sang, tot jo enquistat ja de petit, tots enquistats ja de petits, el cul, el
cervell enquistat quan l’has de desenvolupar, tot enquistat en aquella aula
enquistadora pensada teòricament per al desenvolupament cerebral, la gran mentida,
la gran i immensa i criminal mentida. I en aquella mentida que m’adonava que era
mentida no podia evitar observar tota l’estona la cara de les mestres, deia, la
cara i la gesticulació de les mestres, tot em feia patir molt, tota aquella
impostació que llindava la inconsciència de gairebé perfecta com era l'actuació, cosa sensacional, se’m feia insuportable, i
és clar, no podia estar per la qüestió d’aïllar la x, no podia estar
per res i les matemàtiques em rebotaven al cervell, l’aritmètica i la geometria no,
gens ni mica, ni la química, no, tot això molt bé, Ricard, molt bé, el problema
el tenia amb aïllar la x, i era perquè no em donava la gana
aïllar res que no fos jo mateix i vaig agafar tírria o enveja a la x que tothom semblava voler aïllar, una lletra torracollons que es
veu que tothom, jo inclòs, havíem d’aïllar, i encara espero que m’expliquin per
quina raó. Aïllar, aïllar, nen, has d’aïllar la x..., em deia la mestra inútil, i d’aquí no la treies i a mi no em treien
de la meva negativa d’aïllar res que no fos jo mateix, aïllar-me jo per no haver justament d’aïllar
la x i no haver de veure més tota aquella
inutilitat, aquella falsedat escolar embolcallada amb aquelles cares de les
mestres havent de llevar-se cada matí per haver de ficar-me al cap tota mena d’inutilitats
i falsedats, entre les quals s’hi comptava l’objectiu de preparar-me per ser "un
home de profit". Elles, que no eren dones de profit perquè estaven cremades,
cremades d’haver d’ensenyar coses que ni elles mateixes no es creien en el fons
de la seva ànima podrida, coses que ni elles mateixes no sabien que no es creien
però que jo veia a les clares, pel seu fastigueig esforçadament dissimulat, que
en el fons no es creien. Hi ha molt poques coses a la vida que una persona es
cregui de veritat. En fi. Jo no sóc
ni seré mai un home de profit, i crec que la cosa és així perquè tot està perfectament
dissenyat, començant per l’escola, justament per desaprofitar al màxim els
homes de profit i, doncs, aprofitar al màxim els homes de desprofit. La
inutilitat i falsedat com a valors suprems, i en nom de la utilitat i la
veritat. Només cal mirar els homes que dirigeixen la cosa pública, o sigui els
polítics que tenim, del primer a l’últim dins d’un espectre que oscil·la entre
la mediocritat i el borderlinisme. Homes de profit, sí. Homes aprofitats, no hi
ha dubte. Paràsits.
Però anem al
segon misteri, el misteri més gran de tots, el rei dels misteris escolars. El
fet és que jo duia a la cartera quantitats ingents de bolígrafs i llapis impecables
i en canvi no aconseguia escriure mai, mai, mai, amb els meus llapis i bolígrafs
impecables. No els trobava. Desapareixien. S’evaporaven. Així que els treia de
la cartera no sé què passava, però el cas és que ja no sabia on eren. Després trobava
miraculosament al calaix del meu pupitre un llapis i un bolígraf, de fet no puc dir que em
faltés gairebé mai un llapis o un bolígraf per escriure a classe, encara que aquells
llapis o bolígrafs amb què acabava escrivint no fossin mai mai mai de la vida meus, i
sempre els llapis o bolígrafs que no eren meus els trobava masegats, mossegats,
fets malbé, rònecs, sempre d’una qualitat i sobretot un estat deplorable, res a veure amb els
senzills llapis i bolígrafs impecables que jo duia. No. Mai res superior, no
trobava mai res decent, el material era sempre pitjor, molt pitjor. Ni una sola vegada no vaig
trobar un llapis o un bolígraf que superés res del material que jo duia,
i malgrat la seva senzillesa. Jo no tenia el costum porc de mossegar els llapis i els bolígrafs,
ni que fos perquè els bolígrafs i llapis amb què escrivia estaven ja mossegats, fastigosament mossegats i
llepats i rosegats i de tot, i per tant no tenia el valor de mossegar ni llepar
ni rosegar ni res aquells llapis i bolígrafs masegats i rosegats etcètera pels
meus companys de classe llepadors i mossegadors i rosegadors. El fàstic que em feia allò era tal que escrivia amb fàstic
les coses fastigoses que havia d’escriure, i tot em semblava un fàstic a l’escola
i per això el meu record de l’escola és ara globalment un fàstic, i només quan
sortia de l’escola les coses eren menys fastigoses, encara que molt més
fastigoses, m‘adono de gran, moltíssim més fastigoses que no pas em semblaven
aleshores. I sort d’això.
Sempre havia de
recórrer al llapis o bolígraf d’algú altre, no sé de qui, no sabia mai de qui,
no ho sabré mai perquè m’ho trobava al pupitre. Observava els llapis i bolígrafs
dels altres i mai no descobria qui m’havia pispat el meu llapis o bolígraf, i
el més lamentable de tot era que jo havia de fer la vista grossa al robatori
que m’infringien els companys perquè jo també tenia a la mà el llapis o el bolígraf
d’algú altre, això era indubtable, i aquest altre també em podia reclamar a mi
el seu llapis o bolígraf i acusar-me de lladre i tot, i no pas perquè jo li hagués
pispat res, naturalment, sinó perquè alguna ànima caritativa, un fantasma o
probablement el mateix company de classe que m’havia pispat a mi el llapis o bolígraf
m’havia deixat caritativament el seu llapis o bolígraf per poder escriure, vés a saber. Això és la caritat. En fi. Misteriós,
tot molt misteriós. I si jo no escrivia amb el meu llapis o bolígraf, podia
estar segur que sempre hi havia algú que tampoc no escrivia amb
el seu llapis o bolígraf perquè aquest algú escrivia amb el meu llapis o bolígraf, però també
em preguntava si no devia ser tota la classe que no escrivia amb el seu propi
llapis o bolígraf, cada alumne de l'aula amb un llapis o bolígraf a la mà que no era el seu, perquè bé que no devia ser jo l'únic a qui havien fotut el llapis o bolígraf. Absurd, tot molt absurd, d'una absurditat demencial, ja de ben petits una plaga de dements, un revelador petit univers de la demència universal. Res no tenia sentit, pensava jo aleshores i continuo pensant ara. Hauria estat millor que
tothom escrivís amb el seu llapis o bolígraf i així jo m'hauria estalviat aquell neguit per una causa absurda de mesquinesa gratuïta
absurda, tots absurds ja de ben petits, aquell neguit que només semblava patir jo, colla de degenerats, el meu neguit absurd dels llapis i els bolígrafs, neguit per culpa d’aquell misteri absurd que va resultar ser la millor lliçó
que vaig aprendre en vuit anys d’escola.
En fi. Quina colla
d'abjectes, ja dic, tota aquella gent. Dins de l’aula i fora de l’aula. Tots degenerats.
Tots. Tots tarats. Quin fàstic m’arribaven i m'arriben a fotre tots plegats, redéu. L’única manera
de no perdre llapis i bolígrafs i de no patir les baves i la merda dels altres
és allunyant-te dels altres, o sigui començant per allunyar-te de l’escola,
allà on em fotien els llapis i els bolígrafs i m‘encomanaven la seva merda
encastada en els llapis i bolígrafs els uns, i la merda de ser un home de
profit i aïllar la x i la mare que em va parir els altres.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada