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dimarts, 17 de maig del 2016

Comment lancer les dés



C’est un phénomène universel. En principe le problème ce n’est pas de trouver ni l’hôtel ni la chambre d’hôtel ni un lit dans la chambre. Dans les chambres des hôtels il y a de lits, toutes les chambres ont de lits, au moins un lit individuel, si elles n’avaient de lits ne seraient pas des chambres d’hôtel, ni chambres tout court destinées à dortoir, comme c’est le cas des chambres d’hôtel, et c’est pourquoi, permettez-moi l’ironie, c’est bizarre que les renseignements sur les lits des hôtels n’apparaissent ni sur les chercheurs d’internet ni sur les détaillées et attractives brochures des hôtels. Le client potentiel d’un hôtel obtient toute sorte d’information sur la chambre, comme ça, en général, de sorte que la description du lit est comprise dans ce générique et le lit réduit à sa dimension, lit individuel, lit double, comme si la question était simplement d’adaptation entre le corps humain et la surface réceptrice qui est le lit. Sophistication en tout sauf la qualité du lit, donc. Peu importe que l’hôtel soit une, trois ou cinq étoiles, parce qu’à aucune information hôtelière vous ne recevrez pas un brin d’information sur la qualité du lit de l’hôtel, ne serait-ce que général aussi dans cette concrétion, sans entrer dans la séparation du matelas, le sommier ou même la qualité du linge de lit. Dans les hôtels les lits sont individuels ou doubles, c’est tout. Dans les hôtels il n’y a pas, donc, de lits déclarés bons, médiocres ou mauvais, de sorte que l’on peut se trouver dans un hôtel une étoile et dormir huit heures –c’est-à-dire, la troisième partie du jour– dans un lit raisonnablement confortable ou même très confortable, et en revanche dormir dans un hôtel cinq étoiles dans un lit médiocre avec de la chance. Pour dénominateur commun il faut dire que rarement ai-je dormi dans un bon lit d’hôtel.


Ironies à part, naturellement si l’on ne détaille pas au client la qualité du lit où il va dormir ça ne peut qu’être parce que cet aspect se tient pour acquis, c’est-à-dire: en principe le lit offrira une qualité tout au moins acceptable. Le problème c’est quand la chose ne s’avère comme ça, ce qui est le cas habituel. Alors le manque d’information que l’on subit ne peut qu’être dû à l’idée contraire : rien ne se tient pour acquis parce que c’est simplement une question négligée. C’est grave, n’est-ce pas ?


On paie pour un hôtel et avec le paiement on est autorisé à jouir ou subir la chambre vingt-quatre heures sur vingt-quatre, mais statistiquement on dort huit heures et la plupart du reste du jour se passe la journée à faire le tourisme en dehors de l’hôtel. Et plus susceptible encore d’une plus longue utilisation du lit de la chambre c’est justement le client qui ne sort pas de l’hôtel. Par conséquent, c’est évident que l’importance du lit est cruciale au moment du choix de l’hôtel, mais on n’en reçoit pas d’informations, ce qui rend l’omission un préjudice pour le client qui loin de s’avérer retentissant passe inaperçu, si inaperçu que justement l’aspect n’est même pas cité aux informations des hôtels. On peut me contester que l’information sur la qualité des lits des hôtels n’est pas nécessaire pour la même –apparente– raison qu’il n’est pas nécessaire mentionner que la chambre est hygiénique. Mais la comparaison n’est pas pertinente pour la simple raison que normalement on trouve propres les chambres des hôtels, ce qui prouve qu’il y a de contrôle sanitaire dans les hôtels de notre entourage et, donc, une conscience sur la question qui s’avère évidente justement parce que l’aspect devient tacite au moment de le considérer dans les renseignements des hôtels. Tout simplement, et comme il est naturel, cet aspect ne se mentionne pas. Ça c’est justement le cas contraire des renseignements sur les lits hôteliers. D’abord parce qu’il y a, effectivement, trop de lits d’hôtel très mauvais, et deuxièmement, émanant de ce fait, s’il existe des lits si mauvais c’est parce qu’on ni même envisage cet aspect qui fait que je me décide pour un hôtel d’inférieur qualité en fonction de la qualité de ses lits.


Mais alors, pourquoi cette négligence sur la qualité des lits hôteliers? A mon avis, ça arrive pour deux raisons: l’esthétique et l’ignorance, considérant aussi le premier aspect comme une question génératrice d’ignorance. On vit dans un monde d’image à tel point que l’image souvent joue comme un tour de passe-passe qui fait disparaître l’évidence de la mauvaise qualité même quand on la souffre dans sa propre chair, comme c’est le cas du repos. Est-ce que l’on pense à la qualité d’un lit quand le lit donne autant d’envie dans les images digitales des chercheurs hôteliers ? Est-ce que quelqu’un s’arrête pour considérer qu’au-dessous de ces magnifiques couvre-lits qui couvrent ces lits dans ces magnifiques chambres des photographies des magnifiques chercheurs et brochures d’hôtels, peut-il avoir un sommier qui grince sous un matelas mousse de vingt ans à milliers des plus diverses quantités de kilos de chair humaine et différents traitements humains soufferts au-dessus, aux ressorts écrasés, un matelas qui s’enfonce et grince en syntonie avec le grincement du sommier, et que tout ça va lui gâcher le dos ? Non. Semble-t-il que peu de clients y pensent, autrement s’en plaindraient et les gérants des hôtels investiraient plus qu’ils le font dans la rénovation des lits et de sa qualité, avec toutes les honorables exceptions que l’on veuille. Que personne ne semble pas y faire attention s’avère incroyable, mais ce n’est pas le plus sensationnel parce qu’au bout du compte à ce moment le client n’a pas encore éprouvé le lit de l’hôtel choisi. Esthétique à part, c’est dans le manque de plainte des clients une fois ils ont séjourné à l’hôtel qu’il y a implicite leur insensibilité absolue sur le cauchemar souffert aux hôtels à cause de l’inconfort de leurs lits. Le client subit les lits des hôtels mais ne s’en rend pas compte.


L’homme est une irréductible créature d’habitude. Jusqu’à ce point de la sotte ignorance.



Com llançar els daus

És un fenomen universal. En principi el problema no és trobar l’hotel ni l’habitació de l’hotel ni un llit a l’habitació, sinó informació sobre el llit de l’habitació de l’hotel. A les habitacions dels hotels hi ha llits, totes les habitacions tenen llits, com a mínim un llit individual, si no tinguessin llits no serien habitacions d’hotel, ni habitacions a seques destinades a dormitori, com és el cas de les habitacions d’hotel,  i per això, permeteu-me la ironia, és estrany que la informació sobre els llits dels hotels no aparegui ni als cercadors digitals hotelers ni als detallats i atractius fulletons dels hotels. El client potencial d’un hotel disposa de la tota mena d’informació sobre l’habitació, així, en genèric, de manera que la descripció del llit queda inclosa dins d’aquest genèric i reduïda a la dimensió, llit individual, llit doble, com si la qüestió fos simplement d’encaix adequat entre el cos humà i la superfície receptora que és el llit. Sofisticació en tot menys en la qualitat del llit, doncs. Tant se val que l’hotel sigui d’una, tres o cinc estrelles, perquè en cap informació hotelera no rebreu cap ni mitja informació sobre la qualitat del llit de l’hotel, ni que sigui també en genèric dins d’aquesta concreció, sense entrar en la separació del matalàs, el somier o fins la qualitat de la roba. Als hotels, els llits son individuals o dobles, punt final. Als hotels no hi ha, doncs, llits declaradament bons, mediocres o dolents, de manera que pots trobar-te en un hotel d’una estrella i dormir vuit hores –és a dir: la tercera part del dia– en un llit raonablement còmode o fins i tot molt còmode, i en canvi dormir en un hotel de cinc estrelles en un llit, amb sort, mediocre. Com a denominador comú, val a dir que poques vegades he dormit en un llit bo d’hotel.

Naturalment, ironies a banda, si al client no se li detalla enlloc la qualitat del llit on dormirà només pot ser perquè aquest aspecte es dóna per fet, és a dir: el llit en principi oferirà una qualitat com a mínim acceptable. El problema és quan la cosa no resulta ser cap fet, com acostuma a ser el cas. Aleshores la manca d’informació que patim només pot ser deguda a la idea contrària: no es dóna res per fet perquè és una qüestió que simplement es negligeix. Greu, oi?

Paguem per un hotel i amb el pagament estem legitimats a gaudir o patir l’habitació les vint-i-quatre hores del dia, però estadísticament dormim vuit hores i la major part de la resta del dia el passem fent el turista fora de l’hotel. I encara més susceptible de més llarga utilització del llit de l’habitació serà justament el client que no surt de l’hotel. Queda per tant clar que la importància del llit de l’hotel és cabdal a l’hora de triar l’hotel, però no se’ns en informa, cosa que converteix l’omissió en un greuge per al client que, lluny de resultar clamorós, passa desapercebut, tan desapercebut que justament ni se’n fa esment a les informacions sobre els hotels. Algú em podrà dir que la informació sobre la qualitat dels llits dels hotels és innecessària per la mateixa raó aparent que es fa innecessari fer esment que l’habitació de l’hotel serà higiènica. La comparació, però, no és pertinent, per la senzilla raó que acostumem a trobar les habitacions dels hotels netes, cosa que demostra que hi ha un control sanitari en els hotels del nostre àmbit i, doncs, consciència sobre la qüestió, una consciència que es fa evident justament perquè l’aspecte esdevé tàcit a l’hora d’anomenar-lo en les informacions hoteleres. Simplement, i com és natural, no s’anomena. Aquest és justament el cas contrari de la informació dels llits dels hotels. En primer lloc perquè hi ha, efectivament, massa llits d’hotel pèssims, i en segon lloc, i derivant-se d’aquest fet, si hi ha llits pèssims és perquè ni es contempla aquest factor, per a mi important fins al punt que arribo a decidir-me per un hotel d’inferior qualitat en funció de la qualitat dels seus llits.

Però aleshores, per què aquesta negligència sobre la qualitat dels llits hotelers? Al meu entendre es produeix per dos factors: l’estètica i la ignorància, considerant també el primer factor com una qüestió generadora d’ignorància. Vivim en un món d’imatge, fins al punt que la imatge sovint juga com un truc de prestidigitador que fa desaparèixer l’evidència de la mala qualitat, fins i tot quan aquesta és patida en els propis ossos, com és el cas del repòs. Algú pensa en la qualitat d’un llit quan el llit fa tanta patxoca en les fotografies digitals dels cercadors dels hotels? ¿Algú s’atura a considerar que sota aquells magnífics cobrellits i nòrdics que embolcallen aquells llits en aquelles magnífiques habitacions de les fotografies dels magnífics cercadors i fulletons dels hotels, hi pot haver un somier que grinyola sota un matalàs d’escuma de vint anys amb milers de les més diverses quantitats de quilos de carn humana a sobre, i milers de diferents tractes humans patits a sobre, amb les molles desballestades, un matalàs que s’enfonsa i grinyola en sintonia amb el grinyol del somier, i que tot plegat et deixarà l’esquena feta un nyap? No. Pel que sembla, pocs clients hi pensen, altrament se’n queixarien i els hotels invertirien més en la renovació de llits i en la qualitat dels llits del que demostren invertir, amb totes les honroses excepcions que calguin. Que ningú sembli parar-ne esment resulta increïble, però això no és el més sensacional perquè, al capdavall, en aquest punt el client encara no ha tastat el llit de l’hotel triat. Estètica a banda, en l’escandalosa manca de queixa dels clients un cop sojornat a l’hotel hi ha implícita la seva insensibilitat total sobre el malson patit als hotels a causa de la incomoditat dels llits. El client pateix els llits dels hotels i no se n’adona.

L’home és un irreductible animal de costums. Fins a aquest extrem de l’estulta ignorància.

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