La penosa odissea
que passo cada cop que vaig a Barcelona per poder menjar pa decent. Hi ha pa
decent a Barcelona perquè és una ciutat indecent, bruta i provinciana a més no
poder, però com a ciutat té forns de pa decents, però un aquí i l’altre allà,
forns de pa disseminats perquè sóc en una ciutat i tot queda lluny, encara que
hi hagi molts forns decents a la ciutat, molts que són ben pocs, un aquí, l’altre
allà, i has d’agafar el metro per anar al forn de pa més decent que coneixes
que hi ha més a prop d’on et trobes, i sempre és lluny perquè Barcelona és una
ciutat.
Hi ha molts forns
de pa a Barcelona amb un rètol a la façana que diu forn de pa artesanal, des de
1800 abans de Crist, forn de pa artesanal, diuen. Però ja veus des del carrer
amb un cop d’ull que s’han equivocat de data i d’entrada al diccionari sobre
allò que és artesanal i allò que no ho és, perquè gairebé tots els forns que s’anuncien
com a artesanals des de l’any de la Maria castanya tenen tota la pinta d’oferir
un pa de merda, tan moderns i llustrosos i idèntics, i saps abans d’entrar-hi, i prova d’això és que jo no hi entro, que
serà un pa de merda, un atemptat al concepte de pa artesanal, o de pa i punt,
una escopinada a l’ofici de forner, al blat, a la gastronomia, a la veritat, a
la dignitat, a la decència. Però no passa res, perquè observo la gent que hi
entra i no em sembla que els importi si el pa és artesanal o no, ni tan sols em
sembla que hagin parat esment al rètol de la façana que anuncia pa artesanal
des de 1800 abans de Crist. No sé, almenys això em sembla a mi quan els observo
entrar i també sortir, amb la mateixa atenció els observo que el cartell que
diu allò del pa artesanal, etcètera, si bé és veritat que dec estar condicionat
per la idea que només un insensat o un insensible, que ve a ser el mateix, és
capaç de gastar-se els calés i després ingerir i agredir-se el cos amb aquella
cosa que venen anomenada pa, però que no té res a veure amb el pa sinó amb un
simulacre que porta el mateix nom, perquè no dubto que aquella gent, la immensa
majoria de gent que entra als forns de la ciutat i fora la ciutat, no donen
importància a menjar un bon pa, i no sé què ve abans l’ou o la gallina del pa,
perquè no sé si no donen importància al pa que mengen perquè així ho demostra
el xiclet per pa que compren, o perquè a còpia de menjar xiclet per pa han
oblidat la importància de menjar un bon pa, per a la salut i per al plaer, fins
al punt que de fet deuen trobar plaer a menjar aquell xiclet que els venen per
pa; aquell xiclet incomestible en forma de pa que només es dissimula quan està
acabat de fer, aleshores recorda el pa i fa olor de pa i tot, una estafa
indigerible, un horror per a l’estómac, àcid pur per a l’estómac d’aspecte i
flaire inofensius, i ho sé del cert, jo que tinc una hèrnia d’hiatus, allò que
aquell paio amb aspecte de doctor em va dir que no era res però que porta vuit
anys llargs torturant-me l’estómac. Com es notava que ell no tenia hèrnia d’hiatus
i que és a ell a qui no li feia res tenir-la!, de la mateixa manera que no li
feia res dir als seus pacients que l’hèrnia d’hiatus no és res, segurament perquè
l’home amb aspecte de doctor portava anys llargs diagnosticant-la i a cada
diagnòstic a ell no li havia fet res, de manera que no havia entès res de res i
encara probablement no deu haver entès res de res sobre l’hèrnia d’hiatus més
enllà de la teoria del problema i de la pràctica que a ell no li causava ni
causa, probablement, cap problema, la puta que el va parir, a ell i a l’hèrnia
d’hiatus.
Doncs bé,
prossegueixo amb la meva odissea particular per l’Eixample de Barcelona buscant
un forn de pa decent per ficar-me a la boca, i finalment es produeix un miracle
al carrer Bailèn. Veig Granja ara no recordo el nom, amb la seva façana
modernista que deu ser del 1800 i molt escaig després de Crist, en aquest cas
sens dubte, penso, després de Crist, preciosa la façana de mosaic i lletres
precioses modernistes, i m’animo i m’entra encara més gana de menjar pa decent
i hi entro de pet, i m’animo encara més, ara del tot excitat en veure a mà
esquerra un taulell on s’hi ven embotit al detall, i a la dreta tot de taules
de marbre modernistes. Decideixo esmorzar al forn o botiga o granja, tal com s’anuncia,
o com se n’hagi de dir a aquella combinació de xarcuteria, forn i bar, i m’hi
assec i esmorzo pa amb fuet i entaulo conversa amb l‘amo mentre em talla
darrere el taulell el fuet, i m’adono, a la segona frase que pronuncia, que l’home
és més curt que la cua d’un conill, un bon home, sembla, però curt, que hi
farem, però no passa res, ja hi estic acostumat, això no em destrempa perquè ja
somio amb l’entrepà de fuet que l’home em deu estar preparant, penso, si he de
jutjar pel que em diu, que no hi ha dret la merda de pa que es fa avui dia, que
no tenen vergonya i, el pitjor de tot, sap què és el pitjor de tot?, em diu, i
jo li dic, què és el pitjor de tot, senyor, digui’m, què és el pitjor de tot?,
doncs el pitjor de tot, em diu, és que, a més de desprestigiar l’ofici, a la
gent li és igual, i quan li venc el pa una mica més car aquí, en aquesta granja
centenària on es fan les coses com abans, com Déu mana, collons, es queixen i
se’n van al forn del costat a comprar un pa de merda. No aprecien la qualitat.
No noten la diferència entre la merda i la cosa ben parida, collons, no la
noten. I em diu això i jo m’adono que m’estic fregant les mans i que em ve
salivera.
Després, quan em
serveix l’entrepà de fuet, amb un aspecte l’entrepà i el tomàquet aparentment de
pot que em sorprèn perquè no m’auguren res de bo, jo tampoc semblo apreciar la
qualitat del seu pa ni de res que m’ha servit, amb aquell cafè putrefacte, i em
menjo mig entrepà d’una revolada i deixo l’altra meitat d’allò incomestible al
plat, m’aixeco, pago i me’n vaig sentint-me idiota, havent desitjat no haver
vist aquella granja i haver-hi entrat, però almenys havent aconseguit només cinc
minuts més tard allò que ja dins de la granja temia no poder aconseguir mai:
oblidar-me del nom de l’entranyable granja centenària.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada